Українська (UKR)

Рекомендації для керівників Творчих лабораторій Шостих Всеукраїнських Читань з гуманної педагогіки «Учителю, надихни мене на творчість», Київ 12-13 листопада 2011 р.

Ідеї гуманної педагогіки стверджують необхідність прийняття класичних педагогічних цінностей з їх фундаментальними поняттями духовності і гуманності, любові, добра, миру і блага. По суті ­– це четвертий вимір у педагогіці, який вміщує в собі духовні поняття, без яких подальше просування педагогічної думки неможливе, як і неможливе подолання сучасної кризи в освіті.

Уміщення духовних освітніх понять вимагає від кожного з нас розширення свідомості, що можливе в умовах морального самовдосконалення нас самих. Тільки через зміну педагогічної свідомості на основі цих понять можна буде подолати авторитаризм з його наслідками - примноженням бездуховності і аморальності у сучасному суспільстві.

Мета творчих лабораторій полягає у створенні особливої атмосфери для взаємного пошуку відповідей на запитання, як творчо обновлювати сучасний педагогічний простір, на основі гуманної педагогіки і де черпати натхнення для подолання перешкод, що виникають як у зовнішньому так і у нашому внутрішньому світі?

Творчість – це поняття духовне. У матеріальному світі ми маємо справу лише з продуктами творчості, а їх образи живуть у майбутньому, тому процес творчості – це привнесення образів майбутнього у наше сучасне життя.

Натхнення також духовне поняття, воно спрямовує нашу діяльність, привносить у неї відблиск майбутнього і може проявитися у людині, залучаючи її до образів піднесених і прекрасних.

Творче натхнення володіє перетворюючим впливом на нашу свідомість. Цей особливий стан розширює нашу свідомість і дає їй можливість вмістити духовні поняття, яким властиво перетворювати наше життя та життя наших учнів.

Під час роботи творчих лабораторій бажано обговорити питання, які пов’язані з тим, як у нашому житті досягаються особливі моменти творчого натхнення, як вони впливають на життя вчителя, вихователя, батьків, учнів, як змінюються уроки по суті і по змісту від привнесення у них творчого натхнення, як змінюється життя того, кому властиво привносити творче натхнення у своє оточення.

Керівникам творчих лабораторій бажано пригадати закони творчого натхнення, запропоновані Ш.О.Амонашвілі у книзі «Учителю, надихни мене на творчість»:

«Натхнення найвищий дарунок, воно велика природна якість і притаманна всім людям. Проте, воно занадто рідкісне явище. Щоби натхнення прокинулося у нас, потрібно самому спрямовуватися до нього.

По-перше, потрібно вірити у Живі Небеса, вірити у те, що є Вищі Світи, є Царство Небесне, є Бог…

По-друге, потрібно, щоб наша свідомість була спрямована тільки до прекрасного і до створення прекрасного; тільки для загального блага; тільки на творення добра, на будівництво еволюційного майбутнього, на самоудосконалення.

По-третє, потрібно загорітися піднесеними почуттями – любов’ю, добротою, терпінням, відданістю, чуйністю… Натхнення не може зійти до нас, якщо ми охвачені неспокоєм и роздратованістю.

По-четверте, нам потрібно сприймати себе не тільки жителями Землі, але і жителями Всесвіту. Потрібно вірити, що у нас є своє призначення, своя місія; вірити, що ми несемо служіння Світлу, а натхнення нам потрібне для успішного виконання покладених на нас завдань.

Проте, натхнення ставить перед нами складні умови і витримати їх буде нелегко. Але існує одна можливість, яка наблизить нас до нього: це стремління до удосконалення, і тоді кожен з нас отримає натхнення у міру своїх старань».

Творчі лабораторії об’єднають співробітників за напрямками діяльності, тому керівникам потрібно буде враховувати особливості цих напрямків і організовувати свою діяльність як мудрих диригентів, спроможних помічати всю неповторність звучання кожного, але при цьому організовувати єдиний оркестр.

Керівники лабораторій самі мають продумати їх роботу, але вони повинні пам’ятати, що головним результатом роботи лабораторій повинні стати висновки і пропозиції про те, як надихати своїх учнів, як надихатися самим, як у реальних умовах долати авторитаризм у всіх сферах педагогічної діяльності.

За результатами роботи лабораторій керівники подають звіт, у якому показують отримані результати. Якщо учасники творчих лабораторій мають тексти виступів, то їх вони здають в оргкомітет на електронних носіях для можливості подальших публікацій у збірниках матеріалів Читань.

Для творчих лабораторій гуманітарних знань, початкової школи і природничих наук пропонуються наступні проблеми для обговорення:

-          Що таке світла творчість і натхнення? Чи можливо в умовах уроку сучасної школи творити натхненно і що для цього потрібно?

-          Приклади з досвіду роботи, які надихають учителя і учнів на творчість.

-          Джерела педагогічного натхнення.

-          Класична педагогічна спадщина і її надихаючий вплив на вчителя.

-          Як сучасний зміст шкільних програм навчальних предметів можна використати для творчого натхнення? Чи потребують вони розширення і доповнення?

-          Одухотворення шкільних предметів і перетворення їх в освітні курси, які виховують школярів. Створення додаткових курсів, посібників, програм і підручників, які надихатимуть на світлу творчість.

-          Самовиховання учителя – важливе джерело натхнення.

-          Створення духовної спільноти між учителем і учнями на уроках. Наші уявлення про дитину, що ми знаємо про її духовну природу. Приклади того, як учні та учителі надихають один одного на світлу творчість

Для лабораторії художнього розвитку пропонуються наступні проблеми для обговорення:

-          Що таке світла творчість і натхнення? Чи можливо в умовах уроку сучасної школи творити натхненно і що для цього потрібно?

-          Приклади з досвіду роботи, які надихають учителя і учнів на творчість.

-          Джерела педагогічного натхнення.

-          Виховання Красою.

-          Класична педагогічна спадщина і її надихаючий вплив на вчителя.

-          Як сучасний зміст шкільних програм навчальних предметів художнього циклу можна використати для творчого натхнення. Чи потребують вони розширення і доповнення.

-          Які можливості для творчого розвитку існують у додаткової освіти.

-          Одухотворення шкільних предметів і перетворення їх в освітні курси, які виховують школярів. Створення додаткових курсів, посібників, програм і підручників, які надихатимуть на світлу творчість.

-          Самовиховання учителя – важливе джерело натхнення.

-          Створення духовної спільноти між учителем і учнями на уроках. Наші уявлення про дитину, що ми знаємо про її духовну природу. Приклади того, як учні та учителі надихають один одного на світлу творчість

Для лабораторії роботи з батьками пропонуються наступні проблеми для обговорення:

-          Що ми знаємо про духовну природу дитини? Хто дитина для нас – батьків?

-          Виховання – це творчість, чим ми можемо надихатися, виховуючи наших дітей.

-          Класики педагогіки про виховання у сім’ї. Листи дітям В.О.Сухомлинського, П.О.Флоренського, Ш.О.Амонашвілі та ін.. Листи молодим читачам Д.С.Ліхачова і їх надихаючий вплив на виховання.

-          Культурні і народні традиції у вихованні. Як створювати творче виховне середовище для дитини: іграшки, ігри, традиції.

-          Виховання – двосторонній процес: ми виховуємо дітей, проте і вони виховують нас. Успіхами дітей можна надихатися, проте труднощів у вихованні і невдач може бути більше. Чи можуть діти надихати на творче виховання?

-          Сімейне читання, сімейні свята, сімейні традиції – джерело натхнення батьків і дітей. Дитина без сім’ї. Досвід роботи дитячих будинків, які усиновили дітей.

Для лабораторії «Як світлий Ангел перемагає» пропонуються наступні проблеми для обговорення:

-     Діти потребують опіки і розуміння дорослих.

-   Що ми знаємо про духовну природу дитини, чи готові захищати її духовний світ від згубних видовищ і занять?

-   Приклади із класичної педагогічної спадщини і нашого життя, які надихають на подолання труднощів виховання. Дитина, яка врятована і натхненна                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                           є спасіння і натхнення для нас.

Для лабораторії керівництва освітою пропонуються наступні проблеми для обговорення:

-     У чому джерело натхнення сучасного керівника освіти.

-     Який директор школи може надихнути учителів на творчість.

-     Чи можлива у сучасних умовах освіти світла творчість керівника, у яких формах вона може виражатися.

-     Досвід створення творчого колективу однодумців.

-   Приклад, надихаючих на творчість, педрад, психолого-педагогічних семінарів, планів розвитку школи.

-   Класична педагогічна спадщина про роль керівника у створенні творчого колективу, ансамблю учителів. «Розмова з молодим директором» В.О. Сухомлинського, «Школа Життя» Ш.О. Амонашвілі та ін.

 

Бак В.Ф., вчитель біології НВК № 11
м.Артемівська Донецької обл., вчитель-методист,
«Відмінник освіти України»,
віце-президент ВАГП, Лицар гуманної педагогіки.