Наприкінці березня 2011 року у головному корпусі Національного педагогічного університету ім.М.П.Драгоманова було особливо велелюдно. Близько 700 керівників освітніх закладів, учителів, вихователів, психологів та батьків з багатьох міст нашої держави зібрали авторські семінари видатного педагога Шалви Амонашівілі: одноденний семінар 22 березня - «Значення творчості в роботі керівника в освітянській сфері» для керівного складу освітянської сфери, де були розглянуті питання, які перед сучасними освітянами ставить сам час і від вирішення яких без перебільшення залежить майбутнє наступних поколінь: "Гуманна педагогіка: її основи. Поняття, принципи та закони", "Педагогічні процеси, їх цілісність". "Урок – форма піднесеного життя школяра", "Імідж керівника школи. Виховання вчителів, їх захист. Стиль спілкування з колегами. Надихнемо вчителя на творчість", для учасників цього семінару було проведено майстер-клас для восьмого класу за участю дітей та 23-27 березня п’ятиденний семінар «Гуманно-особистісний підхід до дітей у освітньому процесі». Близько 700 керівників освітніх закладів, учителів, вихователів, психологів та батьків з Києва та окремих міст нашої держави розглядали ці значущі проблеми освітнього процесу, які стосуються самої його суті і мають величезне значення для всієї педагогічної діяльності.
Організаторами цих семінарів виступили: Головне управління освіти та науки Київської міської державної адміністрації, Національний педагогічний університет ім. М.П. Драгоманова, Всеукраїнська культурно-освітня асоціація Гуманної Педагогіки та Подільське молодіжне об’єднання «У майбутнє через культуру».
Семінари академіка Російської академії освіти, професора, доктора психологічних наук, іноземного члена Національної Академії Педагогічних наук України, керівника Міжнародного Центру Гуманної Педагогіки Ш.О. Амонашвілі спрямовані на допомогу вчителю у його важкій і благородній справі. Автор семінарів поділився власним багаторічним досвідом роботи з дітьми і батьками, розкрив глибокі поняття гуманної педагогіки, висвітив сучасні проблеми виховання та способи їх розв’язання, власним прикладом заохотив вчителів, вихователів і батьків. У своїх напрацюваннях, які базуються перш за все на світових зразках класичної педагогіки та філософських розробках відомих мислителів, Шалва Олександрович наголосив на необхідності переходу до гуманних методів у педагогіці.
«Сучасні знання настільки потужні, що давати їх у руки бездуховних людей просто небезпечно, - стверджує класик. – Ми зараз націлені перед усім на навчання, а не на виховання. Але забуваємо про необхідність підготувати відповідний грунт: любові і добра. Без моральної підпори ці знання – зброя проти всього живого».
Шалва Амонашвілі у своїх зверненнях до освітян пропонує розглядати дитину як явище у житті. Діти, на його думку, не приходять у світ із порожніми руками. У кожного – своє призначення, своя роль на землі. Дитина несе у собі силу духу, тому усе може. «Будь-який стандарт, який поставити перед дітьми – нижче їх. Вони можуть засвоїти більше, потрібна лише інша обстановка, інше спілкування, завдяки якому вчитель може допомогти дитині знайти її дари, розкрити її можливості». Прикладами створення такої обстановки академік Амонашвілі і ділився протягом п’яти днів семінару, даючи можливість вчителям побувати в ролі учнів і відчути на собі різницю між авторитарним і гуманним підходом у навчальному процесі. Так пройшли уроки Добромовлення та інші заняття, на яких розкривалися педагогічні аксіоми та принципи гуманної педагогіки, йшлося про сутність уроку, основи розвитку математичної уяви, вирощення писемно-мовленнєвої діяльності тощо.
«Сучасна педагогіка втратила високу мету, заради якої вона здійснює свій освітній процес. Якщо раніше ми вирощували вірних ленінців, то зараз кого? Живучи у світі капіталізму, який говорить: «Бери від життя усе!» стає непотрібним вчення Макаренка, Сухомлинського, Пирогова, які націлювали на зовсім інші підходи до життя: перш ніж отримати, треба віддати. Ми не можемо дозволити собі виховувати споживачів у час, коли потрібні герої. Знайти ж своє призначення і зазирнути у себе якраз і націлена допомогти гуманна педагогіка».
Ідеї, якими щедро ділився Шалва Олександрович, за великим рахунком, не нові, тому що одвічні. Проте саме він зумів їх по крихті зібрати, акумулювати, виділити їхні принципи і закони і передати педагогам те, що багато хто уже не один рік прагнув знайти. Тому й не дивно, що не тільки в інших країнах СНД, а й на Україні гуманна педагогіка знаходить такий гарячий відгук і визнання: минулого року Шалва Амонашвілі в трьох національних університетах України отримав почесні звання - заслуженого доктора у Хмельницькому національному університеті, заслуженого професора у Південноукраїнському національному педагогічному університет ім. К. Д. Ушинського» та у Київському національному університеті ім. М. П. Драгоманова.
Освітяни тепло, з любов’ю відмітили перебування Ш.О.Амонашвілі в Києві. Чудовий концерт на відкриття та на завершальний день семінарів підготували дитячий хореографічний ансамбль танцю "Вітамінчики" та дитяче громадське об’єднання «Бригантина», своїми силами на завершення зустрічі з видатним педагогом дали концерт самі слухачі семінарів. А 281 київська школа, зусиллями педагогів і учнів-першокласників віддячила несподіваним і дуже цінним подарунком: власноруч виготовленою біло-блакитною лебідкою, символом чистоти, краси і висоти, а також – гуманної педагогіки. Доброю згадкою стала і невеличка виставка малюнків найменших вихованців столичної ізостудії під керівництвом Ігоря Канівця, присвячена Шалві Олександровичу.
Ще один привід для привітання Шалви Амонашвілі - знаменна дата у його житті: 80-річний ювілей, із чим також щиро поздоровили вчителі Києва.
Під час роботи семінарів відбулося багато знайомств, знайшлися нові однодумці і друзі, учасники семінарів обмінювалися власними педагогічними напрацюваннями і здобутками, ділилися своїми прагненнями до творчого самовираження.
Семінар з гуманної педагогіки не є одиничним явищем: за традицією, започаткованою Шалвою Амонашвілі, вже більше 12 років в Україні щорічно проводяться педагогічні читання та авторські семінари Ш.О.Амонашвілі, які згуртовують сотні освітян з усіх куточків України; у багатьох обласних центрах активно діють творчі педагогічні лабораторії, все частіше з’являться наукові публікації на цю тему, розробляються майстер-класи, видаються підручники і посібники, мета яких – привернути увагу вчителів, батьків і вихователів до того, що Благородство виховується Благородством, Добро – Добром, а Любов – Любов’ю.
Юлія Бережко-Камінська.