ІНФОРМАЦІЙНИЙ ЛИСТ
Сьомі Всеукраїнські Педагогічні Читання
«Маніфест гуманної педагогіки - сходження у майбутнє»
Шановні колеги, дорогі друзі!
17–18 листопада 2012 року в Національному педагогічному університеті ім. М. П. Драгоманова (м. Київ, вул. Пирогова, 9) відбудуться Сьомі Всеукраїнські Читання з гуманної педагогіки на тему: «Маніфест гуманної педагогіки – сходження в майбутнє».
Співорганізатори Читань: Головне управління освіти та науки Київської міської державної адміністрації, Головне управління освіти та науки Київської обласної державної адміністрації, Національний педагогічний університет ім. М.П.Драгоманова, Інститут психології ім.Г.С.Костюка НАПН України, Хмельницький національний університет та інші навчальні заклади, Всеукраїнська культурно-освітня асоціація Гуманної Педагогіки.
Тема Педагогічних Читань обрана не випадково: 17 липня 2011 року в Бушеті (Грузія) діячами Міжнародного руху гуманної педагогіки з Росії, Грузії, Україні та країн Балтії був підписаний і проголошений програмний документ «Маніфест гуманної педагогіки».
«У сучасному освітньому просторі виникає необхідність прийняття класичних педагогічних цінностей з їх основоположними поняттями духовності та гуманності, любові і добра, миру і блага. Тільки через зміну педагогічної свідомості на основі цих понять можна буде подолати «біч» освіти – авторитаризм з його наслідками множення бездуховності та аморальності в сучасному суспільстві», – записано в преамбулі Маніфесту.
Сьомі Всеукраїнські Читання присвячені осмисленню шляхів подолання авторитаризму через прийняття і затвердження духовного гуманізму в освітньому просторі. Основна перешкода для утвердження ідей духовного гуманізму знаходиться всередині нас самих. Нам необхідно перемогти себе і стати творцями гуманного освітнього світу. На Читаннях ми пропонуємо обговорити низку важливих питань.
• Як вмістити в нашу свідомість вимір духовності і навчитися мислити на його основі.
• Як облагороджувати свій характер, витончувати своє ставлення до дітей і оточуючих.
• Як вирощувати в собі творче терпіння, удосконалюватися в мистецтві любити дітей, любити ближнього, радіти всьому піднесеному і прекрасному.
• Як навчитися керуватися у вирішенні педагогічних завдань мудрістю, тягнутися до читання праць класиків педагогіки.
«Маніфест гуманної педагогіки» – живе творіння, тому кожен матиме можливість привносити в творіння живої педагогіки свій внесок. Така робота буде проводитись на основі фундаментального і незмінного для гуманної педагогіки поняття духовного гуманізму. В ході Читань нам необхідно осмислити поняття духовного гуманізму як світоглядної основи нашої щоденної педагогічної праці. Ми повинні зрозуміти, що майбутнє людства закладається в сьогоденні і такі поняття як гуманізм, любов, благородство, великодушність, співпраця, – паростки зі світлого майбутнього. Ми хочемо стверджувати світле майбутнє в житті, можливо, не завжди це виходить, але головне – це наше устремління до світлого майбутнього і затвердження його піднесених і прекрасних образів вже зараз. «Живе той, хто поспішає перетягнути Майбутнє в теперішнє, не затримуючись у Минулому». Маніфест гуманної педагогіки намічає шлях для сходження у майбутнє, а нам необхідно усвідомити його і почати затверджувати в сьогоденні.
Регламент роботи Читань:
1 день, 17 листопада 2012 р., субота
8. 00 - 10.00 Реєстрація учасників.
10.00 - 12.00 Перша загальна зустріч. Відкриття Читань. Вітання учасників Читань. Установчі доповіді. Звернення Ш. О. Амонашвілі до учасників Читань.
12.00 - 12.30 Перерва.
12.30 - 14.00 Робота лабораторій.
14.00 - 15.00 Обідня перерва.
15.00 - 16.30 Робота лабораторій
16.40 - 17.20 «Антологія гуманної педагогіки»: "Істина школи в гуманній педагогіці О. А. Захаренка", С. А. Гаряча.
17.30 - 19-00 Звітно-виборчі збори Всеукраїнської культурно-освітньої асоціації гуманної педагогіки.
2 день, 18 листопада 2012 р., неділя
9.30 - 10.00 «Урок з точки зору духовного гуманізму", В. Ф. Бак
10.00 - 11.30 Майстер-класи
11.30 - 11.45 Перерва.
11.45 - 13.15 Майстер-класи
13.15 - 13.45 Обідня перерва.
13.45 - 15.00 Гість: знайомство з творчістю співробітників Міжнародного Центру гуманної педагогіки:
15.00 - 16.00 Заключна спільна зустріч. Підсумки Сьомих Всеукраїнських Читань з гуманної педагогіки.
Традиційно всі учасники читань об'єднаються в лабораторії за напрямами діяльності. На лабораторіях необхідно активно і предметно обговорити основні питання і запропонувати їх рішення. Не рекомендується читання доповідей та подання звітів про виконану роботу. Це має бути жваве обговорення з опорою на особистий педагогічний досвід. Якщо в учасників будуть заздалегідь заготовлені виступи, то вони можуть бути надані для подальшого друкування в збірнику Педагогічних Читань або для розміщення на сайті Всеукраїнської культурно-освітньої асоціації Гуманної Педагогіки. Тривалість роботи лабораторій – 3 години. В цьому році до раніше прийнятих напрямів роботи лабораторій додано ще два: для працівників дошкільних установ та для молоді, яка обирає для себе шлях гуманної педагогіки.
1. Лабораторія дошкільної освіти.
Лейтмотив: «Якщо дитина була б tabula rasa .., тоді справа закрутилася б зовсім інакше. Однак видно, що природа не є теслею, який готує і зберігає відшліфовані дошки. Ні. Вона створює вже потенційно певні особи, в сутність яких від початку посіяне насіння їх майбутньої особистості ». Д. М. Узнадзе.
2. Лабораторія початкової школи.
Лейтмотив: «Дітям Світла потрібна педагогіка, яка буде вирощувати в них духовність, благородство, великодушність, розширювати їхнє пізнавальне прагнення, спрямовувати на пошук свого призначення». Маніфест гуманної педагогіки.
3. Лабораторія гуманітарних знань.
Лейтмотив: «Під ім'ям гуманної освіти треба розуміти розвиток духу людського, а не один формальний розвиток». К. Д. Ушинський.
4. Лабораторія природничих наук.
Лейтмотив: «Нам потрібно буде розширювати свою свідомість і вчитися мислити і діяти згідно поняття духовності». Маніфест гуманної педагогіки.
5. Лабораторія художнього розвитку.
Лейтмотив: «Творити навколо себе красу і гармонію життя через творіння краси і гармонії життя всередині себе». Маніфест гуманної педагогіки.
6. Лабораторія «Батьківська турбота».
Лейтмотиви: «Виховання, яке позбавлено постійного, повсякденного духовного спілкування дітей з батьками, – ненормальне, потворне виховання, як ненормальне потворне життя батьків без постійної турботи про дітей». В. А. Сухомлинський.
«Любити Дитину по-всякому не можна. Якщо любов не виховує, вона не для Дитини. Якщо в Любові немає відданості і прихованої готовності до самопожертви, вона теж не для дітей ». Ш. О. Амонашвілі.
У рамках лабораторії планується обговорити питання, присвячені також темі «Як Світлий Ангел перемагає», де пропонується учасникам розповісти про те, як вони рятували дітей та допомагали їм у важких ситуаціях.
7. Лабораторія творчої молоді «Ми спрямовані в майбутнє».
Лейтмотиви: «Полюбіть майбутнє, крила виростуть» – східна мудрість.
«...Треба прискорити час і підтягти сьогодення до майбутнього; треба жити сьогодні так, як хотіли б ми жити в майбутньому». Ш. О. Амонашвілі.
8. Лабораторія керівництва освітою.
Лейтмотив: «Нашому освітньому світові не вистачає Світла особисто Вашого Серця і Розуму». Маніфест гуманної педагогіки.
На лабораторіях пропонується обговорити поняття духовного гуманізму і його застосування в конкретній педагогічній діяльності. Найбільша фундаментальна проблема гуманної педагогіки – самовдосконалення. Як і в чому нам вдосконалюватися? Як розширювати свою свідомість? Як вести дітей шляхом самовдосконалення?
Всім лабораторіям для обговорення пропонуються єдині питання: як виховувати дітей, враховуючи, «що в них від початку посіяне насіння майбутньої особистості», як облагороджувати знання, як нам вчити дітей «мовою серця», в яких формах краси підносити знання дітям, в яких духовно-моральних діалогах сіяти їх в душах дітей. Як виховувати Серце, розвивати віру, самопізнання, розуміння сенсу життя, розширювати горизонти наук в змісті освіти, створювати освітні курси на основі принципів гуманної педагогіки, створювати умови на уроках і заняттях для того, щоб діти жили, а не готувалися до життя.
Про майстер-класи.
Майстер-класи створюють особливу творчу атмосферу на Читаннях. Вони можуть відображати роботу одного вчителя або колективу, представляти фрагменти уроків або моделювати цілий урок, відображати роботу різних навчальних закладів, показувати різні форми навчальної діяльності, виховної та позакласної роботи. Їх можуть показувати вчителі, вихователі, керівники освіти, педагоги додаткової освіти, психологи. Якщо майстер-клас побудований на моделюванні уроку, то він повинен відповідати гуманно-особистісному підходу.
Критерії гуманного уроку.
(Критерії уроку запропоновані Валерією Гівієвною Ніорадзе)
1. Відзначати спроби вчителя встановлювати співпрацю з дітьми.
2. Виявляти особистісний, а не предметний інтерес до учня.
3. Посилювати виховні та моральні аспекти замість навчальних прийомів.
4. Налаштовувати дітей докладати зусилля, щоб вони власною напругою і мотиваційно привласнювали знання.
5. Будувати уроки на основі устремління дитини на розвиток, дорослішання і свободу.
6. Створювати учням умови жити на уроках (думати, міркувати, творити), а не просто слухати і засвоювати матеріал.
7. Прагнути до встановлення духовної спільності з кожним учнем.
8. Допомагати дитині звертати увагу на свій духовний світ. Зароджувати інтерес до духовного аспекту слова.
9. Зробити провідними оціночні дії учнів (самоконтроль, самооцінка, самоперевірка) замість одноосібного виставлення оцінок учителем.
10. Розвивати такі людські якості як чуйність, доброзичливість, правдивість, співпереживання, чуйність, співчуття, чистота. Вони або є або їх немає. Ці людські якості не підлягають статистичній обробці, тестуванню, технологізації.
11. Є головний метод виховання – це спосіб життя самого вихователя, вчителя: його благородство, милосердя, культура, його високе слово, його прагнення вдосконалюватися, витончувати свої почуття і ставлення до дитини, до всіх оточуючих.
12. Відпрацьовувати позитивне ставлення школяра до навчання, щоб він не відбував у школі, а проживав вчення (А.Н. Леонтьєв).
13. Насичувати освітні курси духовністю.
14. Перетворювати навчальні предмети (вони дають у підсумку знання) на освітні курси, що створюють в дітях цілісний світоглядний погляд на ті знання, які вони привласнюють в процесі навчання.
Перед авторами майстер-класів будуть поставлені наступні задачі:
• Тема майстер-класу обов’язково повинна відповідати загальній темі Читань.
• На майстер-класі обов’язково має бути продемонстровано щось нове в практичному здійсненні ідей гуманної педагогіки.
• Майстер-клас повинен залучати учасників до практичної діяльності й дати їм можливість випробувати на собі ефективність запропонованих автором педагогічних процесів, прийомів і методів.
• Майстер-клас повинен бути виконаний красиво і відповідно до обраної форми освітнього процесу.
• Бажано розділити час, відпущений за регламентом Читань наступним чином: 10-15 хвилин – вступне слово автора, 30–40 хвилин – практичне заняття, решту часу 30–40 хвилин – обговорення майстер-класу його учасниками.
• Неприпустимо перетворювати майстер-клас на лекцію або доповідь про виконану роботу.
Заявка на майстер-клас подається на адресу: Ця електронна адреса захищена від спам-ботів. Вам необхідно увімкнути JavaScript, щоб побачити її. (Бак Вікторія Федорівна) від імені автора керівником регіонального Центру гуманної педагогіки до 20 серпня 2012 року і розглядається на засіданні Правління Всеукраїнської культурно-освітньої асоціації гуманної педагогіки 26 серпня 2012 р.
Форма заявки на майстер-клас
Автор: (П.І.П. повністю, науковий ступінь, вчене звання, місце роботи, посада, місце проживання, e-mail, телефон, у т.ч. моб.)______________________________________________
Форма майстер-класу: _____________________________________________________________
Тема:____________________________________________________________________________
Лейтмотив:______________________________________________________________________
Стверджувальна ідея_______________________________________________________________
У чому полягає духовний гуманізм майстер-класу: _____________________________________
Заява доповнюється фотографією автора, бажано з фрагментами діяльності. До заяви додається текст майстер-класу в електронному вигляді.
Якщо автор самостійно подає заявку, то вона повинна бути доповнена фрагментом відеозапису майстер-класу.
Вимоги до матеріалів лабораторій та майстер-класів
Керівники лабораторій готують відгук про роботу лабораторій і направляють його до 1 грудня 2012 року на e-mail Ця електронна адреса захищена від спам-ботів. Вам необхідно увімкнути JavaScript, щоб побачити її. для розміщення на сайті, для друку, якщо учасники лабораторій мають готові виступи або повідомлення то вони подаються керівнику лабораторії після закінчення роботи у друкованому вигляді та на електорнних носіях.
Вимоги до оформлення матеріалів лабораторій та майстер-класів: обсяг тексту – до 10 сторінок формату А-4 (з урахуванням зносок). Word for Windows, шрифт – Times New Roman; 14 кегль; міжрядковий інтервал – 1,5; відступ абзацу – 1,27; поля: ліве – 2,5 мм, верхнє, нижнє, праве – 20 мм; вирівнювання тексту – по ширині; ілюстрації (фото) – формат JPG; розмір – не менше 11х16 см; роздільна здатність – 300 dpi.
П.І.П авторів – по правому краю; заголовок – по центру; список використаної літератури, оформлений відповідно до сучасних вимог бібліографічного опису, подається після тексту.
Заявку на участь у роботі Читань (форма додається) надсилати до 15 жовтня 2012 року на e-mail Ця електронна адреса захищена від спам-ботів. Вам необхідно увімкнути JavaScript, щоб побачити її.
Тел. для довідок:
(044 517-43-62; моб. 067-26-96-503; 066-206-14-37; 063-523-43-63 – Людмила Олександрівна Мазур;
(При необхідності за цими телефонами можна зробити заявку на участь у Читаннях).
Питання житла вирішуються при реєстрації за умови попереднього замовлення в заявці. Вартість – від 80 грн. і вище.
Реєстрація учасників Читань та видача направлень до гуртожитку відбудеться 17 листопада 2012 року в фойє Національного педагогічного університету ім. М.П. Драгоманова з 8-00 до 10-00.
Оргвнесок 70 гр. вноситься при реєстрації, його також можна внести на рахунок ПМКО "У майбутнє через культуру": ЕДРПОУ 25961189 ПАТ «Райффайзен банк Аваль" Хмельницький МФО 380805 р /р 26005280704.
Проїзд, проживання та харчування учасників Читань здійснюється за рахунок сторони, що направляє, або за власний рахунок учасника.
Оргкомітет
ЗАЯВКА
на участь у роботі
Сьомих Всеукраїнських Читань з Гуманної Педагогіки
«Маніфест гуманної педагогіки – сходження в майбутнє»
17–18 листопада 2012 р.
П.І.П __________________________________________________________________________
Дата народження _______________________________________________________________
Освіта __________________________________________________________________________
Науковий ступінь, вчене звання, почесне звання ______________________________________
Стаж педагогічної роботи___________________________________________________________
Місце роботи_____________________________________________________________________
Посада___________________________________________________________________________
Назва лабораторії, в роботі якої передбачається взяти участь____________________________
Поштова адреса с позначенням індексу, області_______________________________________
Електронна адреса ________________________________________________________________
Телефон для зв’язку, в т.ч. мобільний ________________________________________________
Потреба у гуртожитку ___________________________________________________________
Дата заповнення заявки ___________________________